Lodné spoločnosti

19. října 2012 v 14:10 | ludolf |  Vysťahovalectvo

Lodné spoločnosti

Na potenciálnych vysťahovalcov pôsobila agitácia veľkých lodných spoločností, ktorých agenti zaplavovali celú Európu a lákali k emigrácii sľubovaním rôznych výhod. V období 1. ČSR Ministerstvo sociálnej starostlivosti sa usilovalo o reguláciu vysťahovalectva a snažilo sa ponechať dopravu vysťahovalcov len v rukách koncesných spoločností, ktorým mala byť zakázaná provysťahovalecká propaganda najmä v tlači. Dôvodom bola obrovská agitácia dopravných spoločností, ktoré ťažili z masovej prepravy vysťahovalcov, tým že pôsobili na verejnú mienku a vytvárali priamo vysťahovaleckú psychózu. V roku 1925 Ministerstvo vydalo zoznam spoločností, ktoré mohli prepravovať československých vysťahovalcov.[1] Tu je ich súpis:


Spoločnosť
Dopravuje do
Prístav nalodenia
Prístav vylodenia
Francúzska
1. Kanady
Le Havre
1. Halifax
Compagnio Généralo Trans-
2. Spojených štátov
St. Nazaire
2. New York, Houston
atlantique
severoamerických
Bordeaux
3. Havana, Vera Cruz, atď.
v Prahe II. Lützova 34
3. Strednej Ameriky

4. Puerto-Colombia,

4. Kolumbie

Cartagena

5. Venezuely

5. LaGuayra, Carupano
Talianska
1. Kanady
Terst
1. Halifax
Cosulich, terstská plavebná
2. Spojených štátov

2. New York
spoločnosť
severoamerických

3. Rio de Janeiro
v Prahe II. Václavské nám. 67
3. Brazílie

4. Montevideo

4. Uruguaja

5. Buenos Aires

5. Argentíny


Americká
1. Kanady
Brémy
1. New York
United States Lines
2. Spojených štátov
Cherbourg
2. New York
v Prahe II. Příkopy 19
severoamerických
Southampton

Holandská
1. Kanady
Rotterdam
1. Halifax
Holandsko-americká paroplaveb-
2. Spojených štátov
Boulogne
2. New York
ná spoločnosť
severoamerických

3. Vera Cruz, Tampiko
v Prahe II. Václavské nám. 2
3. Mexika

4. Havana

4. Kuby


Anglická
1. Kanady
Hamburg
1. Halifax, Quebec
The Royal Mail Steam Packet
2. Spojených štátov
Cherbourg
2. New York
Company
severoamerických
Brest
3. Rio de Janeiro
v Prahe II. Fybernská 24
3. Brazílie
La Rochelle
4. Montevideo

4. Uruguaja
Palliot
5. Buenos Aires

5. Argentíny

6. Punta Arenaz, atď.

6. Čile a Peru

7. Port Stanley

7. Falklandských ost.
8. Havana, Cristobal,

8. Strednej Ameriky

Balboa
Anglická
1. Kanady
Hamburg, Brémy,
1. Halifax, Quebec,
White Star Line
2. Spojených štátov
Rotterdam, Le Havre
Montreal
v Prahe II. Václavské nám. 76
severoamerických
Cherbourg
2. New York, Filadelfia,


Southampton
Portland


Liverpool

Anglická
1. Kanady
Hamburg, Brémy,
1. Halifax, Quebec,
Cunardova paroplavebná akciová
2. Spojených štátov
Rotterdam, Le Havre
Montreal
spoločnosť
severoamerických
Cherbourg
2. New York, Boston
v Prahe II. Václavské nám. 53

Southampton



Liverpool

Nemecká
1. Kanady
Hamburg
1. Halifax
Hamburgsko-americká línia
2. Spojených štátov
Cuxhaven
2. New York
v Prahe II. Hybornská 10
severoamerických

3. Vera Cruz, Tampiko

3. Strednej Ameriky

4. Puerto-Colombia,

4. Kolumbie

Cartagena

5. Venezuely

5. LaGuayra, Carupano

6. Brazílie

6. Rio de Janeiro, atď

7. Uruguaja

7. Montevideo

8. Argentíny

8. Buenos Aires
Nemecká
1. Kanady
Hamburg, Brémy,
1. Halifax
Severonemecká akciová spoločnosť Lloyd
2. Spojených štátov
Bremerhaven, Janov,
2. New York, Baltimore,
v Prahe II. Hybornská 8
severoamerických
Rotterdam, Antverpy,
Boston, Filadelfia, New

3. Kuby
Cherbourg, Boulogne,
Orleans, Galveston

4. Brazílie
Southampton
3. Havana

5.Uruguaja

4. Rio de Janeiro, Santos

6. Argentíny

5. Montevideo

7. Východnej Indie

6. Buenos Aires

8. Číny

7. Sabang, Singapúr, Pe-

9. Japonska

nang, Belavan



8. Hongkong, Šanghaj, atď.



9.Osaka, Yokohama, Kobe
Belgická
1. Kanady
Anttverpy
1. Halifax
Sociéte anonyme de Navigation
2. Spojených štátov
Cherbourg
2. New York, Boston,
Belge-Americaine
severoamerických

Filadelfia
v Prahe II. Spálená ulice 4



Dánska
1. Kanady
Gdansk, Kiel,
1. Halifax
Baltic America Line
2. Spojených štátov
Kodaň, Cherbourg
2. New York
v Prahe II. na Poříčí 22
severoamerických


Kanadská
1. Kanady
Hamburg, Antverpy,
1. a 2. St. John, Quebec,
Canadian Pacific Railway Co.
2. Spojených štátov
Rotterdam, Ostende,
Montreal
v Prahe II. Havličkovo nám. 33
severoamerických
Southampton, atď.

Nemecká
1. Brazílie
Hamburg
1. Rio de Janeiro, Santos,
Hamburgsko-juhoamerická
2. Uruguaja

Bahia, Paranagua
paroplavebná spoločnosť
3. Argentíny, Čile,

2. Montevideo
v Prahe II. Havličkovo nám. 2
Paraguaja

3. Buenos Aires
Francúzska
1. Brazílie
Hamburg
1. Rio de Janeiro, Santos,
Chargeure Rounis
2. Uruguaja
Le Havre
2. Montevideo
v Prahe II. Lützova 34
3. Argentíny
La Pallice
3. Buenos Aires

Medzi lodné spoločnosti, ktorých služby využívali Malachovčania najčastejšie patrili tieto:
- North German Lloyd (Norddeutscher Lloyd) - bola nemecká lodná spoločnosť založená v Brémach 20.2. 1857. Vyvinula sa na najvýznamnejšiu nemeckú námornú spoločnosť na konci 19. storočia a začiatku 20. storočia, ktorá podporovala trvalo udržateľný hospodársky rast v Brémach a Bremerhavene. Dňa 1.9.1970 sa spojila a vytvorila novú spoločnosť Hapag-Lloyd AG.
- Hamburg American Line (HAPAG: Hamburg Amerikanische Packetfahrt Actien Gesellschaft) - bola nemecká lodná spoločnosť založená v roku 1874 so sídlom v Hamburgu. Tento transatlantický dopravný podnik sa vyvinul na najväčšiu nemeckú lodnú spoločnosť a patril medzi najväčšie prepravné spoločnosti na svete so zameraním najmä na nemeckých emigrantov a vysťahovalcov z východnej Európy. Primárnou bola trasa Hamburg - New York cez prístav Southampton.
- Holland America Line (NASM: Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij) - bola holandská lodná spoločnosť založená v roku 1873 so sídlom v Rotterdame a s cieľom poskytovať služby v doprave cestujúcich do USA. Teraz spoločnosť sídli v Seattli v štáte Washington, USA. Prvé lode medzi Rotterdamom a New Yorkom vyplávali v roku 1872.
- Cunard Hungarian - American Line (Cunard Magyar Amerikai Vonal) - Anglická lodná spoločnosť Cunard Line so sídlom v Liverpoole dosiahla v roku 1904 dohodu s maďarskou vládou na základe ktorej vznikla spoločnosť Cunard Hungarian - American Line so zameraním na prepravu emigrantov z Uhorska na trase Fiume (Rijeka) - New York. Spoločnosť Cunard Line získala monopol na prepravu všetkých uhorských vysťahovalcov a vláda sa zaviazala že prepraví cez túto spoločnosť 30 000 cestujúcich ročne. Na oplátku uhorská vláda mala získať 10 korún za každého prepraveného cestujúceho do tzv. Fondu emigrantov. Lode plávali z Rijeky pravidelne dvakrát za mesiac najčastejšie v piatok. Na tejto trase boli v prevádzke tri až štyri lode, každá loď mala kapacitu približne 2000 osôb, väčšinou v tretej triede. Ceny cestovných lístkov boli presne stanovené na 180 korún za loď s maximálnou rýchlosťou 15 uzlov, 200 korún za rýchlejšie lode a polovičné ceny za deti. 180 korún stanovených v dohode medzi uhorskou vládou a Cunard Line v porovnaní s cenami nemeckých spoločností ktoré ponúkali porovnateľné cestovné lístky za 70-80 korún bolo veľmi vysokých. Cunard Line reagovala znížením cien na 120 korún ale výrazný efekt to neprinieslo. Cunard Line prepravovala cestujúcich na tejto trase do roku 1914.
- Kareš & Stocký Bremen - česká spoločnosť, ktorú založil Alojz Kareš spolu so svojím priateľom v roku 1850 v Brémach kde v tej dobe pôsobil. Táto spoločnosť bola oprávnená vystupovať ako agentúra reprezentujúca lodnú spoločnosť Norddeutscher Lloyd. Neskôr zvolila patriotické označenie: "Českoslovanský závod pro dopravu cestujících nádhernými expressními paroloďemi do Ameriky a všech ostatních dílů světa." V USA mala zastúpenie v týchto mestách: New York, Baltimore, Galveston, Chicago, Pittsburg, Omaha. Zachovalo sa viacero sprievodných (plavebných) listov adresovaných emigrantom najmä z územia Čiech z ktorých sa dozvedáme aké podmienky a odporúčania táto prepravná spoločnosť dávala vysťahovalcom. Tu sú v skrátenej podobe:
- na základe prepisov americkej vlády mal byť emigrant pre plavbou aspoň 2 dni vopred v prístave (v tomto prípade Brémy)
- navigácia akou trasou sa má emigrant dostať po železnici do prístavu odchodu, s uvedením jednotlivých cien v cestovných triedach
- pri príchode do prístavu (Brém), sa na nádraží preukázať tzv. hostinským lístkom na základe, ktorého poverený úradník spoločnosti umiestni emigranta do hostinca, kde bude až do svojej plavby ubytovaný a stravovaný za mierny poplatok, ktorý si musí sám zaplatiť
- peniaze na ceste nikde nezamieňať ani žiadne tlačoviny a kartičky od nikoho neprijímať
- pokiaľ má emigrant v Amerike priateľov alebo rodinu, nesmie zabudnúť zobrať so sebou ich adresy, ktoré vyžadujú americké úrady
- v prípade záujmu ďalších priateľov a známych, ktorí nemajú plavebný list a chcú cestovať spolu musia zaslať preddavok 20 korún a budú zaradený do zoznamu cestujúcich.



[1] Administratívne písomnosti 1925, Odvodný notársky úrad Radvaň, ŠA BB, krab. 19
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama